3/4/07

Spoorwegen dreigen boot te missen

20/02/2007
http://www.kommersant.ru/doc.html?docId=744512


Het staatsbedrijf, De Russische Spoorwegen, maakt zicht zorgen om de het huidige niveau van investeringen in het netwerk. Kommersant interviewt directeur Vladimir Jakoenin.

'Er zijn stukken rails die er al vijftig jaar liggen. Op korte termijn moeten we 17.000 kilometer vernieuwen en dat aantal zal slechts toenemen.' 'De problemen zullen groeien als een hoop sneeuw. Zonder massale investeringen door de overheid veranderen de spoorwegen in een rem op de groei in de Russische economie.'

Jakoenin heeft een aantal voorstellen. (1) De verhoging van tarieven voor cargotransport: 'Andere monopolisten verhogen immers ook hun tarieven. Wij hebben dat tot nu toe nog niet gedaan.' (2) Het oprichten van een apart bedrijf voor cargotransport. Emissie van aandelen zou ongeveer vijf miljard euro kunnen opleveren.

Voor het zover is moet er echter ook al veel gebeuren. 'Wanneer er nu nieuwe locomotieven worden besteld zijn die pas veel later klaar.' (3) De overheid moet daarom nu al bijspringen met garanties zodat bestellingen gemaakt kunnen worden.

Over het opsplitsen van het huidige systeem in concurrerende eenheden, zegt hij. 'Dat alleen doen om de wereld te tonen dat we liberaal zijn is onverstandig. We moeten denken aan de gevolgen voor de transportbedrijven en de economie in het geheel.'

Voor de lezer die zich net als ik tijdens treinreizen door Rusland afvraagt hoeveel van die transportwagons er wel niet zijn, heeft Kommersant een feitje: 62.000 transportwagons. 41500 passagierwagons.

No comments: