Postbus 51 op zijn Russisch
Kommersant publiceert een informatief artikel over de verschillende methodes, die gebruikt werden om de opkomstpercentages bij de presidentsverkiezingen op te krikken. Het beeld dat ik krijg is een overenthousiaste en onorthodoxe postbus 51 campagne met de zweem van de sociale controle en de feestelijkheid, die tijdens de Sovjetverkiezingen voor een hoge opkomst zorgden. Kommersant onderscheidt drie methodes: bestuurlijke druk, commerciële verleiding en emotionele bezieling.
Bestuurlijke druk
Kommersant schrijft:“Rechtstreekse druk van leidinggevenden op hun ondergeschikten blijft de meest populaire methode om de kiezer te stimuleren.”Lokale communisten in Vladivostok vertelden Kommersant over een document, waarin elke gemeente en kiesdistrict de opdracht kreeg een voorgeschreven opkomstpercentage en percentage stemmen voor Medvedev te halen. Deze targets verschilden overigens per kiesdistrict. In de steden lagen ze lager dan op het platteland.
Uit Volgograd komen gelijksoortige geluiden. “We werden opgetrommeld voor een bijeenkomst waarbij de targets verdeeld werden. We werden verteld dat we in geen geval campagne mochten voeren voor Medvedev, maar verplicht waren de burgers te overtuigen van de noodzaak om te stemmen”, vertelt een medewerker van het regionale bestuur.
Locale communisten uit Nizjnii Novgorod gaven Kommersant een door één van de top managers van de Gorkovskii autofabriek ondertekend document, waarin stond aangegeven wie er in de verschillende afdelingen van de fabriek verantwoordelijk was voor de opkomst onder de fabrieksarbeiders. Het verhaal gaat het dat het aan buitenlandse studenten verboden werd de stad te verlaten en dat zij ingezet werden om middels gemachtigde stembiljetten (otkrepitel’nije oedostoverenija)een stem uit te brengen.
Wederom op basis van informatie van lokale communisten, schrijft Kommersant dat in Tsjoevasjië de rectoren alle studenten zouden hebben opgedragen om op Medvedev te stemmen. In Krasnodar Krai circuleerden er op de universiteiten brochures voor jongeren, die voor het eerst mochten stemmen, met onder andere een stripverhaal, waarin de held Vasja, op 2 maart net 18 geworden, de hele dag wordt achtervolgt door stembiljet Galotsjka, een reiswekker en de rat Larisa tot hij zijn ‘burgerplicht’ vervuld had.
De ondernemersraad in Khabarovsk, geleid door de gouverneur, riep alle leden op om op hun bedrijven uitleg te geven over het belang van de verkiezingen. Een hoge ambtenaar: “In alle arbeidscollectieven moet er een serieus gesprek plaats vinden over de situatie in het land, over de noodzaak van politieke stabiliteit, over de continuïteit van bestuur en over het belang van de deelname van burgers aan de verkiezingen en hun steun aan de huidige leiding van het land.
Kommersant bericht ook over gevallen, waarbij werknemers in de gezondheidszorg en onderwijs verplicht werden gesteld om middels gemachtigde stembiljetten een stem uit te brengen, zodat deze door de leiding verzameld en gecontroleerd kunnen worden. In enkele gevallen werd er met dit doel op zondag zelfs een extra werkdag ingelast. Uit Toela komt het bericht dat een ziekenhuis weigerde om mensen op te nemen zonder gemachtigd stembiljet.
Commerciële verleiding
De associatie van vrouwelijke ondernemers in Basjkirie gaven elke stemmer een coupon waarmee tegen korting producten, voornamelijk witgoed, konden worden gekocht in een reeks winkels. Een gelijke actie liep in Khabarovsk. Daar had het stadsbestuur ook alle werkgevers dringend verzocht de salarissen vooral voor 2 maart uit te betalen. In de Nizjniigorod Oblast kregen stemmende jongeren korting op kaartjes voor clubavonden. In Omsk organiseerden ondernemers een loterij met prijzen zoals een auto en toeristische vakanties. In Jekaterinenburg konden de mensen stemmen in een aantal grote winkelcentra.
Emotionele bezieling
Er werden allerlei publieke feestelijkheden georganiseerd. Enkele regio’s vervroegden de Maslenitsa festiviteiten naar de verkiezingsdag van 2 maart. Zo werden er op initiatief van de lokale partijafdeling van Verenigd Rusland in Magnitogorsk concertpodia georganiseerd, waar de artiesten de inwoners van de stad opriepen om te gaan stemmen. Ook in Novosibirsk werd er een ‘pseudomaslenitsa’ gehouden, schrijft Kommersant. In andere steden werd ‘de eerste dag van de lente’ gevierd. In Voronezj organiseerde de lokale ondernemer Lesnik een groots spektakelstuk, waarin werd verhaald hoe de wijze beer (Medvedev) en zijn hulpje, de boswachter (Lesnik zelf) het Russische bos op orde brengen.
Op scholen in Samara werd er op initiatief van de burgemeester een ‘referendum’ georganiseerd, waarbij leerlingen vragenlijsten invulden over hun voorstellen voor de toekomst van de stad en het land. Op scholen in Penza werden ouders speciale biljettenmeegegeven, die zij met hun stembiljet in de stembussen moesten deponeren. De school met de meeste stemmende ouders kreeg extra financiële middelen uit het gemeentebudget. De burgemeester van Khabarovsk organiseerde een gelijksoortige wedstrijd, waarbij de leerlingen van scholen hun ouders moesten overhalen te gaan stemmen. De eerste prijs was een interactief schoolbord. In Sotsji werd een essaywedstrijd gehouden met het thema ‘mijn gezin kiest de president’.