1/5/08

Personeelstekort

http://www.expert.ru/printissues/expert/2007/48/kadroviy_defolt/

Ekspert bericht over een nijpend tekort aan technisch gekwalificeerd personeel in de industrie van St. Petersburg en de omliggende Leningrad regio. Het bestuur van beide regio’s zou ondoordacht investeringen hebben aangetrokken zonder daarbij te denken aan het aantrekken, huisvesten en opleiden van arbeidskrachten.

Zo zoekt een wagonfabriek, die 10.000 wagons per jaar produceert, 12.000 werknemers. Een geplande kerncentrale nabij St. Petersburg heeft 17.000 werknemers nodig. Rondom de haven Oest-Loega is een industriële zone met een stadje van 45.000 inwoners gepland. Het totale tekort aan arbeidskracht voor de al geplande projecten zou 250.000 arbeidskrachten bedragen.

Ekspert noemt Volkswagen als voorbeeld voor een bedrijf dat de regio rondom Petersbrug links laat liggen en kiest voor de Kaloega regio waar het niet alleen makkelijker is personeel te vinden is maar waar de lokale overheid en de aanwezige onderwijssector welwillender zijn om kwalitatief technisch onderwijs gericht op de vereisten van het bedrijfsleven op te zetten.

De Petersburg regio wordt met zijn vele autofabrieken het Russische Detroit genoemd. Toch sluit het technisch onderwijs niet goed aan op de wensen van de autobouwers. Zo zou Toyota van de 10.000 sollicitanten er slechts 600 hebben aangenomen en deze vervolgens nog een eigen opleiding hebben gegeven. “We moeten ons realiseren dat we met arbeidskracht van een dergelijke kwaliteit niet in staat zijn om op de grote markt te concurreren. De bestaande onderwijsstandaarden zijn niet toereikend,” schrijft Ekspert. Een raadgever economisch beleid van de stad St. Petersburg, Joeri Rakov zegt : “Wanneer er geen goede opleidingen voor het nodige personeel worden opgezet, dan zullen investeringsprojecten opnieuw mislukken, dit maal niet wegens een kwantitatief gebrek aan werknemers, maar als gevolg van het gebrek van de nodige kwalificaties.”

Ekspert bekritiseert ook het beleid van “‘de kraampjespsychologie’; snel geld verdienen met verouderde apparatuur.” Volgens het artikel zijn er alleen geruchten dat Ford de productie van de Mondeo verder wil automatiseren.

No comments: