4/8/08

Sotsji 2014

Ekspert publiceert een uitgebreid en informatief artikel over de lopende problemen in de bouw van de Olympische objecten. Het staatsbedrijf Olympstroi bestaat inmiddels drie maanden, maar er is nog steeds weinig duidelijk, onder andere over de tenders voor veel van de te bouwen objecten.

Olympstroi werkt op basis van het door het IOC goedgekeurde masterplan.In totaal worden er 243 objecten, waarvan 20 sportcomplexen, 147 km autobaan en 88 km spoorweg gebouwd. Voor veel van deze objecten en transportaders heeft men niet de meest ideale plaats uitgekozen. Vooral in de laagvlakte Imeretinsk is het vanwege de ondergrond lastig bouwen. Het is niet uitgesloten dat er nu nog met objecten geschoven gaat moeten worden, iets wat het IOC niet leuk zal vinden.

Een ander probleem is logistiek. Om alle bouwmaterialen de stad in te krijgen moet de capaciteit van de toevoeraders 25 maal vergroot worden. Alle bestaande wegen dienen eerst opnieuw geasfalteerd te worden. De ruimte waar de grote transportaders gepland zijn staan nu nog vol met verschillende objecten. Van de 4,7 duizend hectare is nog 600 hectare privaat eigendom. Er is 2,3 miljard euro uitgetrokken voor onteigeningsprocedures. Het is zaak deze procedures snel af te sluiten ten einde aan de bouw van de transportaders te kunnen beginnen. Ook moet er een zeehaventerminal en een groot overslagterrein voor vrachtwagens gebouwd worden.

Dan is er de vraag naar bouwvakkers en managers. Voor de bouw van 12.000 vier en vijfsterren hotelkamers zijn 15.000 arbeiders nodig. Voor de driesterrenhotels nog eens 8.000. Volgens berekeningen van het Ministerie van Regionale Ontwikkeling moeten er voor de bouw van de Olympische objecten 180.000 arbeiders worden aangetrokken.

Ekspert twijfelt niet dat de belangrijkste objecten gebouwd zullen worden. Basic Element, het conglomeraat van Deripaska gaat de Imeretinsk vlakte bebouwen. Gazprom en investeringsbedrijf Interros (Potanin) gaan de skioorden ontginnen. Beide bedrijven zullen ook naar andere opdrachten zoals het Olympisch stadion en de grote ijshallen dingen. De kosten zullen de spuigaten uitlopen, maar dat is in Londen niet anders.

Meer zorgen maakt Ekspert zich over de toekomst van Sotsji na de winterspelen. Wordt er wel nagedacht over de toekomstige bestemmingsplannen van de zes aan de zee gebouwde ijshallen? Eén concertzaal kan wel, één museum, maar de rest? Op dit moment is het gemiddelde bezettingpercentage van de hotelkamers over het hele jaar gerekend 40 to 45%. De terugverdientijd voor de nieuw te bouwen hotels is enorm. En hebben we eigenlijk wel wat aan die monstergrote hotels? In de Alpen is het toerisme een bron van werk en inkomsten voor de middenstand. Is er in het megalomane Sotsji wel ruimte voor een middenstand? Bouwen we niet een Russisch Goa met veel luxe hotels, maar waar je aan het strand door de koeienstront baggert?

No comments: