10/24/07

Vliegtuigmaatschappijen

http://www.expert.ru/printissues/expert/2007/38/svoboda_vozduha_po_abramovichu/

De voorzitter van de raad van toezicht van AirUnion, waarin 5 Russische vliegtuigmaatschappijen zitten (niet Aeroflot), stuurde een brandbrief naar de minister van transport. Of de invoerrechten op in het buitenland gekochte vliegtuigen moet worden afgeschaft, of Rusland moet zijn luchtruim openen voor buitenlandse maatschappijen. De veroudering van het vliegtuigenpark in Rusland biedt geen andere alternatieven. Gebeurt er niets dan zal het vliegen veel gevaarlijker worden of het aantal vluchten drastisch afnemen.

Op dit moment mogen buitenlandse maatschappijen over Russisch grondgebied vliegen, eventueel landen zonder reizigers of bagage aan boord te nemen of vluchten uitvoeren van en naar Rusland. Alleen Russische maatschappijen mogen binnenlandse vluchten uitvoeren. De brief stelt voor om die buitenlandse maatschappijen toe te laten op deze binnenlandse markt, die een technologisch hoogwaardige vliegtuigenpark bezitten en die ook investeringen van Russische kapitaal willen toestaan. AirUnion ziet een integratie in een internationale alliantie wel zitten. Ze werken al samen met het Hongaarse Malev maar zouden het liefst in de Star Alliance van Lufthansa willen samenwerken, concludeert Ekspert.

Het artikel legt vervolgens uit dat de rest van de wereld en met name de Europeanen zit te watertanden om de Russische markt te veroveren. Op dit moment vliegt maar 3% van de Russen - toch al een markt van 15 miljard dollar - en in de komende jaren zal dit percentage allen maar groeien. Het aantal vluchten van westerse maatschappijen op en vanuit Rusland groeide in 7 jaar vijfvoudig. Een woordvoerder van Lufthansa bevestigt dat men best geïnteresseerd is in AirUnion.

Ekspert betwijfelt echter of de overheid wel de controle over het eigen luchtruim los wilt laten. Zelf denk ik dat bijvoorbeeld ook Aeroflot hevig tegen zo'n plan zal protesteren. Dan toch maar snel die eigen vliegtuigbouw opkrikken en ondertussen de papierwinkel en invoerheffingen op eerste en tweedehands vliegtuigen verminderen.

No comments: