9/10/07

Opsplitsing bevoegdheden Generaal Procureur

http://www.expert.ru/printissues/expert/2007/32/sledstvenniy_komitet_editorial/

De nieuwe onafhankelijke recherchedienst binnen het instituut van de Generaal Procureur is operatief. Deze aanpassing betreft een scheiding van taken tussen toezicht en recherche en beperkt zo zeggen de voorstanders de macht van de Generaal Procureur. In de volgende regeerperiode komt er waarschijnlijk zelfs een recherchedienst buiten het instituut van de Generaal Procureur waaraan ook de rechercheurs van de binnenlandse zaken (de politie) en wellicht zelfs de FSB aan worden toegewezen.

Ekspert noemt dit een van Poetins laatste ingrepen die de stabiliteit van het land moeten waarborgen. De Procureur Generaal heeft Poetin lang gesteund maar wordt nu deels ontmantelt zodat het onder de volgende president niet tot een te grote machtsfactor kan uitgroeien. De bevoegdheden worden over de veiligheidstructuren verdeelt, de één (recherche) mag onderzoek doen (compromitterende informatie verzamelen), de ander een rechtszaak aanspannen (aanklager) en de derde mag rechtsreken en toezicht houden op de rechtspraak (toezicht van openbaar ministerie).

Het idee voor een aparte onderzoeksdienst ontstond al in de jaren tachtig. Ten tijde van de Tsjernomyrdin regering werd het plan opnieuw besproken met name ook in het licht van de invoering van juryrechtspraak. De werkzaamheden van recherche en aanklager zouden gescheiden moeten worden. Ook het samenkomen van de onderzoeksfunctie en de toezicht op het onderzoek binnen dezelfde dienst geeft gelegenheid tot misbruik. Het plan ging echter van tafel na het aantreden van Joeri Skoeratov als Generaal Procureur. Recent maakte Tsjaika, toen nog minister van justitie zich opnieuw hard voor het plan. Nu zelf Generaal Procureur staat hij een deel van zijn macht af.

Deze 'neutraliteit' zal volgens de journalist van Ekspert overigens niet lang duren. “Macht, politiek en de samenleving bevinden zich immers nooit in een statische samenstelling. Of de politiek ontstijgt de invloed van de veiligheidstructuren en Rusland krijgt een ‘normale’ politieke cultuur met enkele politieke centra die zichzelf in stand kunnen houden zonder hulp van de Procureur Generaal en saaie politieke ruzies en aftredens van onterecht in het nauw gedreven ministers zullen de boventoon voeren. Of de neutralisatie van de veiligheidsstructuren wordt teniet gedaan en volgt er een nieuwe reorganisatie door de veiligheidsstructuren. Maar we kunnen nu niet gissen naar wie zich dan in Krasnokamensk (de plaats waar Chodorkovskii gevangen zit) bevindt of, wie er dan kwaadspreekt uit Londen of wie delta vliegt in Israel.Zeg in Rusland nooit nooit."

Men is het er wel over eens dat het nog enkele jaren zal duren voor de juiste conclusies getrokken kunnen worden. Op korte termijn kan de overdracht van zaken, fysieke verhuizing van dozen etc. echter wel leiden tot het bewust of onbewust kwijtraken van bewijsmaterialen. Dit met mogelijke invloed op enkele gevoelige lopende zaken.

No comments: